Wednesday, April 08, 2009

family planning...

pagi semalam aku ajak my hubby gi klinik temankan aku...aku nak membincangkan masalah aku kat mici..bukan masalah sakit ke apa tapi masalah aku lum datang period walaupun Irfan dah berusia 8 bulan...aku berhajat nak ambil pil perancang...sepatutnya awal lagi aku ambil...masalahnya doktor yang aku pernah jumpa sebelum ni cakap aku kena tunggu period lu baru leh nak ambil pil atau masukkan alat merancang ke dalam badanku...tunggu punya tunggu sampai 8 bulan, tu yang aku ambil keputusan nak pergi ke klinik...aku bukan takut mengandung ke pe tapi aku takut ada penyakit lain.

Prosedur yang pertama aku kena wat ialah UPT nak mengsahihkan aku tidak mengandung...ya jawapannya negatif, aku memang tak mengandung..pas tu jupa balik mici untuk buka kad merancang dan kami berborak-borak, tukar-tukar pendapat..pada mulanya, mici tu nak bagi aku pil merancang Regin, aku tanya dia sesuai ke untuk aku, ibu yang masih menyusukan anak makan...sebab setahu aku, aku lum pernah dengar nama tu...dia mengatakan pil tu boleh mengeringkan susu badan, so aku tak nak la camtu...jadi dia pun membuat keputusan memberikan aku pil Noriday yang sesuai untuk ibu-ibu menyusu...pil tu ada 28 biji dan perlu dimakan 1 biji setiap hari dan tak boleh lupa...masa duk berbincang tu, mici ada juga check tekanan darah aku...nasib baik normal...selain itu, mici ada minta aku buat pap smear tapi aku menolak memberi alasan aku datang kemudian hari...tak tahu la bila tu huhu2...pap smear memang patut dibuat kepada para wanita yang sudah berkahwin sebab ia boleh mengesan awal tanda-tanda penyakit kanser pangkal serviks/rahim.

ikutkan aku, aku nak pakai impalnon kat lengan jadi tak payah la selalu kena ingat nak makan pil...alat tu leh bertahan sampai 3 tahun...mybe lepas-lepas ni kot, aku try alat tu pulak huhu3


semasa menemubual mici huhu2

6 comments:

Bonda said...

selamat merancang lah...kalu x silap makan pil pas ni mari piriod...kalu berjaya lambat lagi la irfan dapat adik.

e.l.i.s.s.m.i.e said...

eliss x pakai atau amik apa2...suami jer perlu memakai plastik..hihihi..nuha dah 2 tahun baru nak bagi adik..Insya Allah

ctlinda said...

utk c.ni: ya la, kiranya leh lama lagi la Irfan nak bermanja keledek huhu2
utk eliss: yg tu pun leh gak cuma nak lagi berhati2...agak2nya sama ngan Irfan la kot..x 2 mybe 3 tahun kemudian kot baru ada adik...insyaAllah

ctlinda said...
This comment has been removed by the author.
rumiza.rashid said...

hee pap smear tu xsakit ke kalo buat eh?

trauma sakit beranak xilang lg

ctlinda said...

utk rumiza:ingat x slps bsalin bila kita nk kuar spital doktor akan wt pmerikasaan jln..lbh kurang cmtu la tp pap smear ni guna alat cam batang ais krim..ia leh dibuat smasa kita x period...emm..saya xtrauma cuma segan je